Als de Ambassade is opgestart en de eerste activiteiten hebben plaatsgevonden, dan zal je merken dat veel mensen in de organisatie bij willen dragen en betrokken willen worden. En dat is mooi: hoe hoger de betrokkenheid, hoe groter het bereik binnen de organisatie. Onderstaand schillenmodel helpt hierbij.
Ambassadeurs: nemen actief deel aan de ambassade, en voeren ambassadeurstaken uit. Om ervoor te zorgen dat de groep ambassadeurs groot genoeg blijft, wordt aangeraden om ambassadeurs actief te blijven werven. Neem dit als onderdeel op in je plan van aanpak.
Leden: kunnen en willen bijdragen bij activiteiten waar op dat moment hulp bij nodig is. Dit hoeven niet bij alle bijeenkomsten te zijn. Een lid kan bijv. ook autisme hebben, maar zich niet aangesproken voelen om ambassadeur te zijn. Zij zijn dan wel betrokken maar niet op activiteitenniveau. Leden wonen bijv. georganiseerde bijeenkomsten bij en kunnen gevraagd worden mee te helpen bij de organisatie van activiteiten etc. Om leden te werven kan je in de activiteiten die je onderneemt melden dat men lid kan worden van de Ambassade en wat dit lidmaatschap inhoudt. Maak dit ook duidelijk op je intranetpagina en voeg een aanmeldknop toe.
Geïnteresseerden (buitenring): dragen niet bij aan de uitvoering van activiteiten maar willen graag op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen en bijv. activiteiten bijwonen. Deze groep ga je vooral informeren via bijv. intranet en/of nieuwsbrieven. Ook deze mogelijkheid kan je melden op je intranetpagina en benoemen tijdens je activiteiten. Deze groep is ook een goed kanaal om je boodschap te verspreiden binnen de organisatie. Zij zijn vaak bereid om nieuwsberichten en informatie te delen.